dimecres, 17 de juliol del 2013

Planiana: una sèrie de la serp blanca

La lectura de Pla m’ha acompanyat sempre, des que el meu pare em va posar a les mans, quan tenia onze anys, la Vida de Manolo. Ara mateix estic rellegint les Notes disperses, «aquest complement», en paraules del mateix Pla, «d’El quadern gris, però molt més ampliat, d’una volada potser més llarga». Encara que les vacances no donen per a tant, he apilat en el muntonet de les lectures que voldria fer aquest estiu alguns altres volums de la seua Obra Completa: Sobre París i França, El nord i Viatge a la Catalunya Vella.

No he subratllat mai els llibres de Pla. Ja els tinc subratllats pel meu pare. Però n’he pres moltes notes i n’he extret una quantitat important de fitxes al llarg del temps. He pensat que pot ser interessant tant per als lectors de la serp blanca com per a mi mateix, de reproduir en el bloc tot aquest material en forma de citacions curtes de l’obra de Pla, d’una a deu línies com a màxim, frases o fragments, sovint de caràcter aforístic, que em van retenir l’atenció per un motiu o altre, fent-me deturar la lectura. A mi, em serviran per a sistematitzar-les una mica i per recordar-les millor. A vosaltres, us poden interessar igualment i, a més, us poden incitar a voler llegir-les en el seu context original: a llegir Josep Pla. 

Aquestes citacions les reproduiré sense cap comentari. La meua única intervenció ha consistit en la selecció. Seran, per tant, una mena de microentrades dins d’una sèrie que anomenaré Planiana. Voldria que em servissen també com a correctiu de la meua tendència a publicar en el bloc entrades massa llargues. L’extensió excessiva de les entrades té un inconvenient doble. D’una banda, és clar, perquè em costa bastant redactar-les. De l’altra, perquè representa per part meua un abús de confiança envers els lectors i lectores de la serp blanca. Com a mínim, envers el seu temps. La sèrie Planiana, en canvi, serà molt més lleugera per a tots, però d’un interès incontestable perquè és Pla qui parla directament. Més endavant, m’agradaria fer-ne algunes altres: una Carneriana, una Fusteriana, una Johnsonniana, una Ferrateriana

Demà podreu llegir en el bloc de la serp blanca el primer lliurament de Planiana.

1 comentari:

  1. M'ha agradat molt la teva tria de frases de JP, un escriptor que jo estim des de fa molts anys. La capacitat d'observació de Pla m'ha semblat sempre prodigiosa. Salutacions cordials i gràcies

    ResponElimina